Jutekliskais franču albāņu krievu balets
Uz izrādes programmiņas vāka ar zelta burtiem rakstīts 231. sezona. Marijas teātris, uz skatuves īsts, ilgs un juteklisks skūpsts. 2013. gada 18. decembrī, ejot uz Anželēna Prelžokāža baletu Parks Marijas teātra baleta trupas un orķestra izpildījumā, nevarēju izvēlēties, kuru no slavenajiem visvairāk gaidīt.
Marijas teātra balets no Pēterburgas – sens, tradīcijām bagāts, ar drošu kvalitātes zīmi, varbūt pat var teikt, ka viens no visīstākajiem baletiem. Albāņu izcelsmes franču horeogrāfs Anželēns Prelžokāžs, kurš labi prot savest kopā baletu un laikmetīgo deju un tāpēc ir viens no pieprasītākajiem horeogrāfiem pasaulē. Balets Parks (Le Parc), kuru Prelžokāžs 1994. gadā radīja īpaši Parīzes operas baletam (2009. gadā balets ticis atjaunots Parīzē, pirmizrāde Marijas teātri notika 2011. gadā), – lieliska iespēja ceļojumam laikā, jautājot, ko, kā un kāpēc Prelžokāžs ar savu darbu vēlējās teikt, pirms 20 gadiem iestudējot to gana konservatīvajā Parīzes operā. Mocarta mūzika – turklāt dzīvajā Marijas teātra orķestra izpildījumā (diriģents Mihails Sinkēvičs). Liels prieks, ka visas gaidas tika apmierinātas, turklāt nekas neņēma virsroku, apliecinot, ka Parks gan tapšanas laikā Francijā, gan pirms diviem gadiem Pēterburgā, gan šogad Rīgā ir īstajā vietā un spēj dot gan baudu, gan pārdomas.
Kāpēc horeogrāfs Anželēns Prelžokāžs ir tik pieprasīts lielos un mazos baleta teātros un arī laikmetīgās dejas pasaulē? Bieži daudz var izskaidrot ar menedžmenta brīnumu, kas Prelžokāža gadījumā droši vien izpaužas kā Francijas labais finansējums dejai kopumā. Tomēr pavisam noteikti atbilde meklējama arī viņa darbu manierē. Prelžokāžs zina, ko darīt ar ķermeni, viņš to labi pazīst un mīl gan tā vizuālas izpausmes iespējas un daili, gan fizioloģiju. Horeogrāfs apvieno laikmetīgās dejas tehnikas un elementus ar baleta vārdnīcu un tieksmi pēc skaistā. No laikmetīgās dejas nāk nepareizās kustības, intensīvs ķermeņu dialogs, neparasti pacēlieni (kuros nav tabu vietas, aiz kurām drīkst turēt), ikdienas žestu, pieskārienu apspēlēšana un fizisku detaļu izmantojums, kustību atkārtojums, prasmīgas manipulācijas ar laiku un uzmanību, izteikti lēnu ainu izmantojums, tādējādi pieprasot no skatītāja aktīvu un rūpīgu skatīšanos. Prelžokāža izrādēs redzam juteklisku, estetizētu, bet arī paradoksālu un neparedzamu ķermeni un tā izpausmes. Horeogrāfs rīkojas tik pašsaprotami, ka pat konservatīvs skatītājs nepaspēj sadusmoties, viņš mēdz būt pārliecinoši nekaunīgs, tāpēc nekas neizskatās pēc provokācijas. Lai arī izrādē Parks Prelžokāžs dejotājus līdz galam neizģērbj, tomēr ir sajūta, ka autora prātā nav drīkst/nedrīkst, skaisti/neglīti, pieļaujami/nepieļaujami robežu. Horeogrāfu mīl arī tāpēc, ka viņš prot dejā, vizuālajā ietērpā un atmosfērā interesanti stilizēt un apvienot dažādus laikmetus. Arī baletā Parks mocartisks laiks savijas ar industriālu atmosfēru, turklāt vienlaikus vēl tiek izspēlēti dzimumu lomu jautājumi, dāmas ģērbjot gan tieši tāpat kā vīriešus, gan pārspīlējot kleitu apmērus, gan atceļot atšķirības starp sieviešu un vīriešu dejas partijām. Prelžokāžs prot pajokot negaidītos brīžos, viņa izrādēs nav nervozās izrādīšanās atmosfēras, no kā bieži cieš baletdejotāji. Horeogrāfs niansēti un radoši izmanto mūziku, turklāt ir redzams, ka dullās lietas viņš dzird Mocartā, atgādinot mums par to, ka klasika nebūt nenozīmē svinīgumu. Apmēram tāds ir ceļš, kā mākslinieks tiek pie rokraksta, ko nodēvē par savdabīgu un oriģinālu, un rezultātā gūst cieņu gan baletā, gan laikmetīgajā dejā.

